Markka Laitinen

Hiukan taiteilija-apurahoista

Törmäsin eräällä taidepalstalla kyseiseen taiteilijaan ja siellä kerrottiin hänen saaneen tälle vuodelle 24 000 € apurahaa.

https://www.google.com/search?q=marjatta+holma&newwindow=1&espv=2&tbm=is...

Törmäsin myös kyseisen taiteilijan teoksista tehtyyn taidearvosteluun, jonka on tehnyt taidekriitikko ja näyttelykuraattori Timo Valjakka. (Ote Taidelehti/HS)

"Näitäkin tarvitaan: maalauksia, jotka eivät esitä mitään ja joiden ainoa aihe on maalaustapahtuma itsessään, paksun tumman maaliaineen levittäminen pitkin kankaan kaksiulotteista pintaa, melkein sen reunasta reunaan. Vain kapea vaalea marginaali, kappale maalauskangasta, kertoo mitä kaikkea on levitetty ja miten.

Näitä tarvitaan siksi, että ne muistuttavat meitä yhdestä maalauksen keskeisestä ja jokaiseen maalaukseen sisältyvästä ominaisuudesta, siitä että maalaus ei koskaan ole pelkkä kuva. Se on aina myös esine, todellinen kappale tilassa.

Kysymys on akuutti aikana, jolle on leimallista kaiken läpäisevä virtuaalisuus ja jossa lähes kaiken voi tehdä olematta itse paikalla. Tällaisia maalauksia tarvitaan muistuttamaan meitä siitä, mikä on todellista. Niillä on ruumis niin kuin meilläkin. Ne on koettava paikan päällä.

Marjatta Holma tekee tällaisia maalauksia. Hän levittää temperaa ja öljyväriä itsensä kokoisille kankaille ja uskoo, että ”jokaisessa käden eleessä on olemassa ihmisen ajattelun ja olemisen muoto.”

Lause antaa eleelle ison tehtävän. Holman ruskeanvihreissä maalauksissa eleitä on kuitenkin paljon, reunasta reunaan. Hitaasti, raskain siivin kuin isot linnut niistä rakentuvat maalaukset nousevat pelkän päiväkirjanpidon yläpuolelle ja kurkottavat kohti jotakin tavallista syvemmän ja tiiviimmän todellisuuden olemusta. Se on aika hyvin maalauksilta, jotka eivät esitä muuta kuin itseään."

Näin ollen mietin että jos ajattelisin kirjoittaa kirjan, mutta minulla ei olisi minkäänlaista tarinallista ideaa mielessäni, enkä oikein osaisi oikeinkirjoitustakaan tehdä ymmärrettävää muotoon, mutta minulla olisikin aivan uudenlainen idea. Ajattelin tehdä kirjani vähän kuten nykykuvataiteilijat tekevät kuvalliset taideteoksensa.

Entäpä jos laittaisin satakunta A-4 arkkia kirjoituspaperia lattialle ja sivelisin ne hitaasti kuivuvalla liimalla, ja sen jälkeen pudottaisin irtokirjaimia arkeille? Mitäpä tuumisi kyseinen Timo Valjakka ja minkälaisen mahdollisen arvostelun hän kirjasta tekisi? Voisiko se mahdollisesti mennä näin?

"Näitäkin tarvitaan: kirjoja, jotka eivät kerro mitään ja joiden ainoa aihe on kirjalllisuustapahtuma itsessään, paksujen tummien kirjaimien levittäminen pitkin paperiarkkien kaksiulotteista pintaa, melkein sen reunasta reunaan. Vain kapea vaalea marginaali, kappale paperia, kertoo mitkä kirjaimet on levitetty ja miten.

Näitä tarvitaan siksi, että ne muistuttavat meitä yhdestä kirjan keskeisestä ja jokaiseen kirjaan sisältyvästä ominaisuudesta, siitä että kirja ei koskaan ole pelkkä luettava tarina. Se on aina myös esine, todellinen kappale tilassa.

Kysymys on akuutti aikana, jolle on leimallista kaiken läpäisevä virtuaalisuus ja jossa lähes kaiken voi tehdä olematta itse paikalla. Tällaisia kirjoja tarvitaan muistuttamaan meitä siitä, mikä on todellista. Niillä on ruumis niin kuin meilläkin. Ne on koettava paikan päällä.

Kirjailija tekee tällaisia kirjoja. Hän levittää paperiarkit sivelee ne hitaasti kuivuvalla liimalla ja pudottaa irtokirjaimia sattumanvaraisesti niiden päälle ja uskoo, että ”jokaisessa käden eleessä on olemassa ihmisen ajattelun ja olemisen muoto.”

Lause antaa eleelle ison tehtävän. Kirjailijan irtokirjaimilla tehdyssä kirjassa eleitä on kuitenkin paljon, reunasta reunaan. Hitaasti, raskain siivin kuin iso lintu siitä rakentuva kirja nousee pelkän päiväkirjanpidon yläpuolelle ja kurkottaa kohti jotakin tavallista syvemmän ja tiiviimmän todellisuuden olemusta. Se on aika hyvin kirjalta, joka ei kerro mitään ja esitä muuta kuin itseään."

Kuulostaisiko arvostelu hassulta ja olisiko kirjan idea täysin naurettava? Kuvataiteessa ne eivät kuitenkaan ole kumpiakaan, vaan niin teokset kuin arvostelukin on alan ammattilaisen tekemiä! Ja ennenkaikkea voisiko kyseisellä kirjan idealla saada 24 000 € apurahaa, tai voisiko sillä voittaa peräti Finlandia palkinnon?

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (85 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Laita tavuviiva tuohon "taiteilija-apuraha" -sanaan, niin noudatat oikeinkirjoituksen sääntöjä, Tuo otsikko nimittäin luettaisiin ikäänkuin puhuttelisit taiteilijaa ja haluaisit keskustella apurahoista, tyyliin:
"Hiukan, taiteilija, apurahoista".

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Korjasin otsikon haluamallasi tavalla ja kyllä tarkoitukseni oli nimenomaan herättää keskustelua taiteilija-apurahoista ja niiden saantiperusteista. Samoin kuin myöskin taidekriitikoiden kuvataiteen arvioinneista ja arvostuksista.

Molemmat asiat näyttäisivät näin minunlaiseni taiteilijan näkövinkkelistä katsoen olevan pahasti pielessä. Kuvataideala on edelläesitetyn perusteella todella vinoutunut ja arvostukset kovasti vääristyneet.

Seppo Hildén

Tää oli hauska blogi. Ja mikä hauskinta, juuri tuollaisia hauskoja arvosteluja kuvataiteessa viljellään.

Joskus kun on käynyt jossain taidenäytelyssä ja katsonut niitä töitä, niin tulee mieleen, että on täysin väärällä alalla. Kuvataiteilijaksihan sitä pitää ruveta. Nyt pakertaa vuoden verran yhden kirjan kimpussa, kun samaan aikaan voisi aamupäivällä sutaista yhden tuollaisen Marjatta Holman-tyylisen tekeleen suit sait. Ja iltapäivällä toisen. Sehän tekee vuodessa 730 taulua.

Heh.

Ps.edit eli lisäys. Laitisen maalauksia ei syntyisi multa vuodessa eikä kahdessa. Ne vaatisi jo maalaustaitoja jota mulla ei ole.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Kiitos kovasti Seppo ja huumorin pilke silmäkulmassahan blogini teinkin. Esittelenpä tässä vielä nykyisen Taidemaalariliiton puheenjohtajan Maaria Märkälän teoksia.

https://www.google.com/search?q=maaria+m%C3%A4rk%C...

Tämänkin teen osittain huumorimielessä, vaikka kyse onkin mielestäni eräänlaisesta ympäristörikoksesta, aivan tarpeettomasta luonnonvarojen tuhlaamisesta, josta huumori on mahdollisimman kaukana. Minua ei muuten ole otettu Taidemaalariliiton jäseneksi, vaan jäsenyyteni on hylätty syrjinnällä ja epätasa-arvoisella kohtelulla. Mutta näitä lastentason taiteilijoita siellä on puheenjohtajana asti.

Ehkä olisikin aika nostaa tapetille todellinen keskustelu todellisesta taiteesta ja siitä onko valtion tehtävä rahoittaa julkisista rahoista taidetta jota lapsetkin tekevät päiväkodeissa ilmaiseksi?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Minä pidän Märkälän töistä, niissä on maltettu olla sotkematta liikaa aihetta.

No itse avauksen kanssa olen samaa mieltä, että sisäpiiritaiteilijat omivat itselleen apuraha-automaatin statuksen ja elävät siinä toivossa koko ikänsä, että valtio maksaa.

Se ei ole motivoivaa, joten taiteilja menettää otteensa taiteeseen, joka näkyy myöskin kuvatun kaltaisen maalaamisena jossa ei tunnu olevan järjen häivää. Jopa toiset taiteilijat väheksyvät sellaista taidetta joka synkistyy synkistymistään.

Itse muista erään tapauksen Joensuun yliopiston nelosvaiheen työmaalta. Arkkitehti oli piirtänyt siihen sellaisen väljän aulan ja kas kummaa taiteilijan avovaimolla olikin siihen sopiva tilateos joka maksoikin vaivaiset kolmekymmentätuhatta markkaa. Ei kilpailutusta ei mitään.

Avovaimo oli kaupungin hallinnossa päättäjänä joten arkkitehti hyötyi avokkinsa toimesta ja sai mahdollisesti etua valittaessa suunnitelijaa rakennukselle ja se palkittiin sitten antamalla avokin taiteelle paikka rakennuksessa.

Tämä kierre kuvaa hyvin miten homma toimii. Sulle mulle sulle mulle ja jos olet ulkopuolinen et voi kuin kritisoida tai hämmästellä, mutta apurahoihin ei sinulla ole mitään mahdollisuutta. Eikä myöskään kukaan osta taidettasi julkisiin rakennuksiin, koska ne on jo buukattu "oikeille" ihmisille!

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #5

Olen Ari eri mieltä Märkälän teoksista, minusta niistä useimmista on vaikea löytää edes teoksen aihetta.

https://www.google.com/search?q=maaria+m%C3%A4rk%C...

Ja niistä harvoista joista aihe löytyy, on se mielestäni sotkettu ilmeisesti taidon ja osaamisen puutteen takia.

https://www.google.com/search?q=maaria+m%C3%A4rk%C...

Muuten olen kanssasi samaa mieltä tuosta sisäpiirileikistä apurahojen ja julkisten taidehankintojen suhteen.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #6

Makuasioiista en ala kiistää, mutta kyllä Märkällä on hyviäkin teoksia.

http://www.tuusula.fi/attachments/text_editor/2475...

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #7

Toki olet oikeassa, makuasioista on turha kiistellä, mutta en näkisi kovinkaan suuria taiteellisia ansioita linkittämälläsi teoksella. Se että joku pitää teoksesta, ei tee siitä suurta taidetta.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #8

No mikä on taidetta? Se josta itse pitää, vai se josta taiteilija itse pitää?

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #9

Kysymys siitä mikä on taidetta, on mielenkiintoinenn, eikä siihen varmaan löydy yksioikoista vastausta. Suomen kielen sana Taide ei anna myöskään tarkkaa määritystä sanalle ja ehkäpä olisikin parempi tutkia sitä mitä sana Taide tarkoittaa esimerkiksi isomman kielialueen vastaavan sanan merkityksestä?

Englanninkielessä sanaa Taide vastaa sana Art ja sille annetaan tarkempia merkityksiä ja määritelmiä kuin suomenkielen sanalle Taide. Englanninkielen sana ART tarkoittaa seuraavia asioita: taide, taito, kekseliäisyys, oveluus, juonet, metkut, käsityö ja ammatti.

Näin me pääsemme jo paljon lähemmäksi sitä merkitystä mitä sana Taide saattaisi tarkoittaa. Voisimme jopa olettaa että mitä useampi englanninkielisen Art sanan merkitys esiintyy taiteena esitetyssä teoksessa, sitä lähempänä se on taidetta.

Eli jos taiteena esitetyssä teoksessa on esimerkiksi kekseliäisyyttä, taitoa, oveluutta ja juoni, se on lähempänä taidetta kuin pelkkä käsityö. Toki jokainen voi esittää omat määritelmänsä taiteelle, palsta on vapaa ja mielenkiinnosta kuulisin muitakin määritelmiä kuin itse esille ottamani.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #11

Hyvää pohdintaa taiteen olemuksesta.

Minulle taide merkitsee oivaltamista, kauneutta ja ilmaisun aitoutta.
Rumaa taidetta ei siis ole minun näkövinkkelistä katsottuna, on vain taidetta ja teeskentelyä.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #14

Kiitos Ari! Taiteen olemuksen pohtiminen on äärimmäisen mielenkiintoista hommaa, eikä siihen ole yksiselitteistä selitystä. Varmaan jokainen taiteilija joutuu pohtimaan sitä jokaisen tekemänsä teoksen kohdalla. Pääasia kai on että itse hyväksyy omat määritelmänsä ja tekemisensä, tai ehkä sekään ei riitä?

Kauneuden ja rumuuden käsite ja taju on varmaan aika henkilökohtaista, se mikä esiintyy toiselle rumuutena, voi jollekin toiselle olla varmaan tajuttoman kaunista? Tosin kaudeudelle on olemassa jopa tieteelliset määritelmät, ainakin ihmiskasvojen kauneudelle, ja eikö taide aikanaan pyrkinyt luomaan esineille ja maisemillekin kauneuden tieteelliset määäritelmät, jotka tunnetaan kultaisina leikkauksina ja vastaavina?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #16

En tiedä miten itse miellät kultaisen leikkauksen, mutta kyllä se minulle on hyvä apua löytää etsimääni.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #17

Mielestäni on hyvä tietää vanhat taiteen säännöt ja käyttää niitä avuksi taiteen teossa, sekä rikkoa sääntöjä tarpeen mukaan rajustikin, mutta hallitusti.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #16

Kauneuden "tieteellinen" määritelmä perustuu siihen mikä useimpia miellyttää.
Taideteos voi esittää rumankin kunanhan siinä on jokin oivaltava näkökulma.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Kun nyt Ari Alsio otti esille julkiset taideostot, voisin kertoa niistäkin erään hauskan tositarinan, jonka kuulin eräältä kaupungin työntekijältä.

Herttoniemen metroasemalle oli tarkoitus laittaa esille taideteos. Taiteilija oli tehnyt styroksista erivärisiä neliöitä, kolmioita ja palloja, jotka oli tarkoitus ripustaa metroasemalle roikkumaan määrättyihin paikkoihin. Koska niitä ei voinut ripustaa esille päiväsaikaan, oli jutun minulle kertonut ollut pystyttämässä yöaikaan telineitä, joille taiteilijan oli tarkoitus kiivetä jotta saisi teoksensa ripustettua roikkumaan.

Telineiden pystyttämiseen meni useita tunteja ja kun taiteilija saapui aamuyöstä paikalle, oli hän ollut niin kännissä ettei kyennyt nousemaan telineille. Näin telineiden pystyttäjät kiipesivät telineille ja ripustivat styroksipallot, neliöt ja kolmiot roikkumaan, taiteilijan antaessa ohjeita alhaalta.

Kun muutaman tunnin kuluttua telineet oli purettu, alkoi taiteilija kiukuttelemaan miten ripustetut styroksiesineet olivatkin väärin ripustettu ja alkoi vaatimaan telineiden uudelleen pystyttämistä. Telinemiehet olivat sanoneet taiteilijalle, että senkun pystytät telineet itse uudelleen ja käyt korjaamassa teostesi ripustukset ja näin ne jäivät korjaamatta.

Tämä jutun minulle kertonut, ei arvosta taiteilijoita kovinkaan korkealle ja hän kertoi useita vastaavia tarinoita, koska oli ollut kaupungilla töissä sellaisessa ryhmässä, joka avustaa taiteilijoita tällaisissa vastaavissa jutuissa.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Tuttua tarinaa. Monet kouluihin tehdyt taideteokset ovat tavallisten maalarien tekemiä ja taiteilija on vain antamassa ohjeita lattiatasosta.

Itse olen tehnyt lukuisia muiden piirtämiä taideteoksia ohjeiden mukaan lattaipäällysteisiin.

Outokummun uimahallin taideteokset kuitenkin taiteilija itse kävi latomassa ensin vanerilevyille josta sitten työmieheni nostivat ne oikeassa järjestyksessä seinään. Taiteilija usein tekee yhteistyötä ammattilaisten kanssa, eikös Hiltunenkin käyttänyt hitsareita apunaan?

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Toki taiteilijan kannattaa ja pitääkin tehdä yhteistyötä sellaisten ammattilaisten kanssa, johon hänen oma ammattitaitonsa ei riitä.

Elokuva -Suuri performanssi- käsitteli mielestäni osaksi juuri tätä asiaa. Siinä työtön muurari Jaakko Tolvanen matkustaa töiden perässä Helsinkiin ja osuu paikalle kun samanniminen käsitetaiteilija Jaakko Tolvanen tekee merkittävintä teostaan (Eristävä tekijä) näyteikkunassa. Teos koostuu muuratusta seinästä, joka eristää tilan täksi puoleksi ja tuoksi puoleksi.

Käsitetaiteilija Jaakko Tolvasen muuratessa teosta näyteikkunassa, katselee muurari Jaakko Tolvanen ihmeissään ja miettii samalla, ettei tuo nyt ainakaan muurata osaa. no hetken päästä teos kaatuu, taiteilija jää alle ja kuolee.

Tämä kritiikki osuu niin hienosti nykytaiteen erääseen perustavinta laatua olevaan ongelmaan, nykytaiteilijan ei enää tarvitse osata. Ja tässäkin käsitetaiteilija Jaakko Tolvasen olisi pitänyt ehdottomasti käyttää vaikkapa muurari Jaakko Tolvasta apuna tehdessään pääteostaan, näin hän olisi säästynyt onnettomalta lopultaan.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #13

Taide on joskus useiden ihmisten ideoiden summa ja kätten jälki. Ajatellaanpa orkesteria, ei siellä yksilö ole kuin yksi osa kokonaisuutta, mutta kapellimestarin nimi mainitaan ja korkeintaan ensiviulu jne...

Monet vanhat nimet taiteessa käyttivät oppilaitaan töidensä teossa ja jopa kokonaisia töitä mestarin nimeen on oppilaat tehneet.

Ehkä Suomessakin tulisi palata mestarien aikaan, eikä vain niin, että jokainen yrittää puurtaa omalla tahollaan ja ruikuttaa apurahoja, kun työt eivät saa näkyvyyttä muuten.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #15

Nykyinen taideopetus on tosiaankin hyvin erilaista kuin mestari-kisälli aikana, jolloin opetus perehtyi taiteilijan työhön materiaalien valmistamisesta lähtien. Nykyisinhän värit, siveltimet ja muut työvälineet ostetaan kaupasta valmiina, kun aikanaan niitä valmistettiin mestareiden työpajoissa ja kullakin mestarilla oli omat menetelmänsä niiden valmistamiseen.

Toki jonkunlainen mestari-kisällimäinen opetus olisi ehkä parempi kuin nykyisenkaltainen taideopetus, jossa ei juurikaan edes opeteta mitään. Maalaustekniikoiden ja värien sekoittamisen opettaminen olisi varmaan parasta taideopetusta, kuten sommittelun ja kuvan rakentamisen opettaminen?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #18

Samaa mieltä, vain tekemällä oppii.

Opetus on luonnollista kun saa tehdä ritirinnan mestarin kanssa. Koulussa opetetaan, mutta välttämättä opettajat eivät itsekään yllä mestarin tasolle koskaan.

Se on hiukan kuin sokea taluttaisi sokeaa.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #20

Juurikin näin, siinäkin koulussa jonka minä kävin, olivat opettajat kyllä virallisesti kovasti ansioituneet, mutta eivät osanneet juuri mitään. Itse minäkin olen osaamiseni joutunut opettelemaan.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #21

Erno Paasilinnan sanoin; oppineita ovat vain itseoppineet kaikki muut ovat opetettuja.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #22

Itseopiskelussa on se suuri etu, että voi opiskella sellaistakin, mitä missään ei opeteta, jopa tutkia eli löytää uutta tietoa tai opiskella ihan uuden ammatin. Esimerkiksi Tatinriesa ja muut herkkutatin kasvuhäiriöt ei ehkä sisällä varsinaista uutta tietoa, mutta se on silti edelleen laajin ja perusteellisin tutkielma tatinriesasta herkkutatin kerääjän näkökulmasta. Keskikoulussa oli biologiaa ja 80-luvulla olin kesäyliopiston sienikurssilla. Niillä eväillä ei tehnyt juuri mitään tatinriesaa tutkiessa. Paljon enemmän minulle oli hyötyä tietotekniikan puolella jalostuneilla päättelytaidoilla. Milloin se itseopiskelu sitten alkoi? Vaikea sanoa, mutta kansakoulussa oli eräs oppikirja, Opin oppimaan.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #28

Frank Zappa sanoi aikanaan, että jos haluat villiä ja vapaata seksiä, mene yliopistooon, mutta jos haluat oppia jotain, mene kirjastoon.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #30

:)
Nykyään tietysti nettiin. Tekulla ollessa 80-luvun alkupuolella käytiin lääkiksen kirjastossa, jossa informaatikko selitti, miten hän etsii boolen logiikkaan perustuen tietokannoista vastauksia tutkijoiden kysymyksiin. Nykyään sanotaan vain KVG ja tee se itse.

Käden taidot ovat kyllä vähän ongelmallisempia. Esim. youtubessa on kyllä opetusvideoita, mutta taitaa olla enimmäkseen uudesta tekniikasta. Perinnetaidoista ei kovin helpolla vaikuta löytyvän tietoa. Rakennustekniikasta etsin jokunen vuosi sitten suomeksi ja wikikko.infosta löytyi jotain, mutta aika laihasti. Metallin työstöstä siellä viitataan samaan kirjaan, jota käytettiin aikoinaan ammattikoulussa 70-luvulla. Konepajalla sitten käytettiin useita työkaluja ja tekniikoita, joista ammattikoulun tai tekun oppikirjat eivät tienneet mitään. Ehkä saksaksi tai englanniksi löytyisi paremmin.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #47

Netti toimii nykyään kirjastona, kaikki uudempi tieto on siellä. Perinnetietokin tulee sinne varmaan ajallaan tai on jo siellä mutta vain toisilla kielillä?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #13

Menestyneet graafikot käyttävät usein vedostamiseen apulaisia, vaikka omakin ammattitaitoa siihen olisi.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Mikähän apuraha on näin runsas?
Markku, kirjaideasi tuskin kuuluu kirjallisuuden alaan vaan edustaisi pikemminkin kuvataidetta.
Osallistuin aikoinaan kuvataidekursseille jossa virolainen klassisen kuvataidekoulutuksen saanut opettaja moittii töitäni "litteratuurana" eli kritikoi niiden tarinallisuutta. Hänen näkemyksensä mukaan kuvataiteeseen piti olla puhdasta visuaalisuutta.
Minun töissä on aina jokin kertomus.
On totta, ettei kaikki kuvataideopettajat ole itse alansa mestareita, mutta ei mestariksi tulla mestareita matkimallakaan.
Minulla on ollut onni saada opetusta melkoisilta mestareiltakin.
Erällä kurssilla opin tekemään pastelliliituja.
Toinen opettaja laittoi meitä kopioimaan mestareita kirjojen kuvista. Olen tehnyt karkeita kopioita Cezannen ja Velasquen kuvista. Silläkin menetelmällä opin jotain.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ei mestarin ja oppilaan välillä saa ollakaan mitään matkimista, eihän siitä mitään tulisi. Mielestäni siinä mestari antaa itsensä löytämät konstit oppilaan käyttöön. Jo opettaa oppilasta löytämään itsenäisiä ratkaisuja.

Kyllä kopioinnista oppii, sitähän jokainen taiteilija tavallaan tekee asetelmissa, muotokuvissa ja lähes kaikessa.

Sanotaan että lumihiutaleita ei ole kahta samanlaista, ei myöskään taiteilijoita ole, vaikka olisivat kaikki saman mestarin jäljittelijöitä.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Margareta!

https://apurahat.skr.fi/myonnot

Linkistä pitää näköjään klikata kohtaa -Kaikki aakkosissa- ja valita kuvataide, ei näköjään anna suoraa linkkiä.

Huomasin muuten että myös Markku Arantila on saanut samansuuruisen apurahan. Hän joka jyrytti erään taideteokseni pois eräästä näyttelystä, sen takia koska se kuulemma söi muiden teokset seiniltä. Eli teokseni oli liian hieno siihen näyttelyyn.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Onhan sekin taidenäyttelyn jyryttämisen peruste, että teos ei sovi yhteen muiden kanssa. Mutta kun sovittaa amatöörejä yhteen taso on yleensä vaihteleva.
Voisit laittaa omia töitäsi tänne näytille meille.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #35

Niitä on netissä näytillä, kokeile etsiä tai jospa Markku laittaa linkin.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #35

Margareta, tässä teoksiani.

http://taiteilija.suntuubi.com/?cat=5

Ja tässä erikseen se pois jyrytetty, liian hieno teos joka söi muiden teokset seinältä.

http://aukea.net/nayta.php?teos=2568

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #38

Minkälaisia olivat sitten toiset, jos tämä ei kelvannut?

Hyvä taulu, joskin kuun kehrä puuttui:D

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #40

"Minkälaisia olivat sitten toiset, jos tämä ei kelvannut?"

En muista enää, siitä on jo aikaa, taisi olla vuonna 1999 tai 2000. Mutta kyllä ne taisivat olla paljonkin huonompia, poisjyrytyksen syystä päätellen.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #38

Minä kyllä tykkään siitä kansallisteatterista. Se ja Hakaniemi ym. kaupunkinäkymät edustavat aika omaleimaista naivismia.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #53

"Minä kyllä tykkään siitä kansallisteatterista. Se ja Hakaniemi ym. kaupunkinäkymät edustavat aika omaleimaista naivismia."

Kiitos paljon Margareta!

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #35

Missäpä voi katsella Margaretan taidetta?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Aikoinaan Osmo Rauhala jyrytti pari maalaustani näyttelyyn, mutta sitten ei meinannut löytää niille sopivaa ripustuspaikkaa, lopulta ne saivat kokonaisen päätyseinän.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #51

Kävi munkki, mutta missä niitä voi katsella nyt?

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

Joo pittää minunki vähän sanoa, minun töitä oli menossa muka johonki näyttehlyyn ja se jyryttäjä oli muka auttanu ja neuvvonu minua jo pitkään ja sillonkiko tehin niitä töitä ja yhessäki oli muka karu virhe, ihan perusasettelussa ja tipautti pois semmosella tekosyyllä minun mielestä. Eipä ollu sanonu samasta taulusta sitä sillonko pikkuasioita neuuvo. Ei mithän järkeä ollu niissä joissaki ympyröissä, joissa olin mukana.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Pidetään seuraavaksi US-bloggaajien yhteisnäyttely, vaikka Helsingissä. Onhan meitä jo monta tässäkin ketjussa.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Herlinihän voisi järjestää vaikkapa blogistien kesänäyttelyn kulttuuritekona?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #32

Kannatettava ajatus, kannatan!

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #32

Mahtaisikohan hyväksyä minua mukaan? Jostain minulle käsittämättömästä syystä se on bannanut minua omasta blogistaan.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #54

Se ei tarkoita että et sopisi näyttelyyn.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #57
Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #54

Margareta mukaan näyttelyyn ilman muuta, ei me ketään aleta syrjimään ja kohtelemaan erilailla. Meidän ei tarvitse, koska olemme aikuisia ihmisiä ja tiedämme kaikki olevamme erilaisia taiteilijoita!

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia Vastaus kommenttiin #54

Heips Margareta, mie olenki muistanu sinua ja siis ollu ikävä, ihana nähän. Oikeasti minun maalaukset eijjolekkaan ainakhaan mithään, mutta minusta on kiva tehä niitä ja teän kans on kiva höpistä, niin ei muutako piämä näyttely ja toinenki, kyllä kyllä jess!

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #68

Kiva ko muistat. Kyl mä välil vilaisen Usarin palstoja, mut ei ole vähän aikaan ollut mikään kirjoitusvire.
Luulisi, että näyttelyn järjestäminen ei olisi ylivoimaista jos joku ottaa sen tehtäväksi.Löytyisikö jostain ilmainen tila?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #69

Olisi kai kiire! Hakua-ajat umpeutuvat tai siirtyy ensi kertaan.

http://www.ateljeesaatio.fi/ateljeeluettelo.html

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Minusta Holman maalaukset ovat hienoja. Tämä on arvio on antamasi linkin kuvien perusteella tehty. Toivottavasti näen niitä joskus alkuperäisinä.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Näin ne mielipiteet eroavat toisistaan. Dali sanoi aikanaan, että jos teos ei esitä mitään, ei se silloin voi esittää taidettakaan.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Onko Sinulla näyttelyä tulossa?

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #44

Ikävä kyllä ei ole näyttelyä tulossa. Olen viisi viimeistä vuotta kirjoittanut kirjaa, joka alkaa olla kohta valmis. Ajattelin hioa ja viimeistellä kirjaa vielä kesän ajan ja kokeilla syksyllä tarjota sitä julkaistavaksi.

Olen hidas ja erittäin huolellinen maalari ja näyttelyyn tarvittavien teosten tekemiseen menisi noin kolme vuotta. Tai toki teen myös maalauksia "alla prima" tekniikalla, eli yhdellä istumalla ja tällaisen taidenäyttelyn voisin saada aikaa muutamassa kuukaudessa. Ja olenkin kirjan tekemisen jälkeen ajatellut alkaa tekemään juuri näitä teoksia. Tässä niistä esimerkkejä.

http://taiteilija.suntuubi.com/?cat=5&img=66
http://taiteilija.suntuubi.com/?cat=5&img=69
http://taiteilija.suntuubi.com/?cat=5&img=67
http://taiteilija.suntuubi.com/?cat=5&img=67
http://taiteilija.suntuubi.com/?cat=5&img=41

Olen myös ajatellut videoida tekemisiä videolle, hiukan tähän malliin.

https://www.youtube.com/watch?v=XOfVWSA6bPc
https://www.youtube.com/watch?v=MMPNS0wvfpI

Tällaisen teoksen tekeminen kestää kolmisen kuukautta ja vastaavilla teoksilla taidenäyttelyn tekeminen veisi sen kolmisen vuotta. Mutta teokset olisivat todella näyttäviä ja niitä ei ihan kuka tahansa pysty tekemäänkään, kuten huomaat teoksesta annetuista arvioistakin. Jouduin lähettämään palstalle yksityiskohta kuvankin, koska ylläpitokaan ei uskonut teosta maalatuksi.

http://aukea.net/nayta.php?teos=2568

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #45

Maalauksesi todellakin eroavat Holman töistä. Voikohan erillaisempaa enää maalatakaan. Tekniikkasi kiehtova ja varmasti työläs.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #61

Tuon teoksen -Kansallisteatteri Helsinki- maalaustekniikka on äärimmäisen työläs, jokaikinen viiva ja pensselinveto on maalattu ohuilla väreillä kolmesta viiteen kertaan. Teos vaatii äärimmäistä tarkkuutta ja keskittymistä, sekä vuosikausien harjoitusta jolla maalaustaitoa ja -tekniikkaa hiotaan lähes täydellisyyteen. Ja sekään ei vielä riitä, vaan myös värien on oltava täydellisessä tasapainossa keskenään.

Teos on maalattu keinovalossa ja joskus kun olen katsellut teosta luonnonvalossa, näyttävät värit aivan kamalilta. Mutta keinovalossa katsellen, teos on niin lähellä täydellisyyttä kuin vain olla voi omasta mielestäni. Olen siis teokseen erittäin tyytyväinen ja pidän sitä yhtenä parhaimpana maalaamanani teoksena.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #72
Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #73

Juuri näin Ari, teoksia pitäisi esitellä aina siinä valossa kuin ne on tehtykin.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Manu, minä en ainakaan tätä työtä haluaisi omalle seinälleni.

http://www.painters.fi/tmgalleria/nayttelyt2011/ho...

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Alsistille tuollainen vatupassiin ripustettu taide voi tietenkin tuntua vieraalta..;)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #43
Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #58

Melkein kuin Rubenssin siveltimästä.

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Kaikilla taiteilijoilla on parempia ja huonompia töitä. Visuaalista taiteellisuutta löytyy moneen lähtöön. Yksi on arkkitehti, toinen muotoilija, kolmas mainosgraafikko, neljäs graafikko muuten vaan, viide kuvittaja ja kuudes kuvataiteilija. Loput jotain hemmetin veistäjiä.

Mister Laitinen ei tee itsestään kollegojen hyväksymää taiteilijaa halveksimalla muiden töitä ja pitämällä oikeana taiteena ainoastaan omia, minusta hieman kuvituksenomaisia töitään.

Itsekin osaan piirtää, kenties oikein hyvinkin jos viitsisis oikein yrittää. En näe siinä mitään ideaa omalle kohdalleni kuitenkaan, hyviä piirtäjiä on maailmassa ihan tarpeeksi. Todella hyviä, vaikka Marcello Barenghi (youtubesta löytyy). Itselleni kiehtovampaa on keksiä jotain mitä ei vielä ole. Uskon että sitä moni kuvataiteilijakin yrittää tehdä. En väitä että blogissa esiintyneissä linkeissä siinä aina oltaisiin onnistuttu, mutta ehkä silloin tällöin.

Blogistin mielenkiintoisin tapa lähestyä taidetta oli juuri näyttelystä poistettu peligrafiikanomainen työ. Sellaisilla saisi epäilemättä huomiota, näinä virtuaalipelien kuningasaikoina.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Mister Jaakkola, tämä onkin mielenkiintoinen aihe tämä muiden halveksuminen ja arvosteleminen. Minä joka olen joutunut virallisen taidekentän toimijoiden taholta tulevaan yli kymmenen vuotta kestäneen systemaattisen ja järjestelmällisen syrjinnän, eriarvoisen kohtelun, kiusanteon, kiusaamisen, työn ja uran tekemisen estämisen ja haittaamisen kohteeksi, äärimmäisen törkeällä tavalla. En tietenkään saisi arvostella ketään, enkä ottaa esille niitä epäkohtia joita koen taidealalla olevan.

Nämä kaksoisstandardit ja erilailla kohtelu ovat arkipäivää varsinkin taidealalla ja taiteilijana olen alkanut pitää koko alaa ja siellä toimivia aivan naurettavina suljetun pikku hiekkalaatikon leikkijöinä, jotka katsovat itselläään olevan oikeudet vaikka mihin, mutta muilla ei pitäisi olla mitään oikeuksia.

Mitä tulee noihin minun teoksiini, kuten esimerkiksi esillä olevaan -Kansallisteatteri Helsinki-, niin juuri sitä ja joitakin muitakin teoksiani on väitetty väärennöksiksi yli viiden vuoden ajan, jokaisella suomalaisella nettitaidepalstalla jolla olen niitä julkaissut. Kymmenet taiteilijat ovat väittäneet ettei sellaisia teoksia, kukaan pysty käsin maalaamaan.

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Voi olla kyse syrjinnästäkin, mutta yhtä hyvin siitä, ettet ole onnistunut paketoimaan osaamistasi siten, että se vakuuttaisi alan päättäjät. Kuten sanoin, esittävän taiteen arviointikriteerit ovat väkisin erilaiset kuin abstraktin ja valokuvantarkkoja maalareita/ piirtäjiä on maailmalla pilvin pimein. Mikä on se juttu, jos sinne mennään? Peligrafiikanomaisuus voi olla, pelkkä maiseman jäljittely tuskin.

Mulla on kaveri ja sillä vaimo: Sakke Yrjölä ja Susanna Iivanainen, google näyttää mitä ovat tehneet. Sakke teki hienon kalakirjan, maalasi kaikki Suomen kalat. Onko se taidetta, koska viimeksi asialla ovat olleet von Wright ja Sundberg? Enpä tiedä, kyseessä on kirjan kuvitus. Kokonaisuutta voidaan tietenkin pitää jonkinnäköisenä taideteoksena. Susanna taas maalaa selkeästi taidetta, musteella. Kuvissa on fotorealismia tosi taidokkaasti tehtynä, mutta myös muita aspekteja, kuten pelkoa ja ahdistusta ja kuvia katsellessa tulee jotenkin hurja fiilis. Esimerkkejä lähestymisestä esittävään taiteeseen.

Osaat Markku maalata tarkasti ja hienosti, mutta kilpailu on sillä sektorilla kova ja täytyy olla joku muukin "juttu", joku jännittävä perspektiivi. Siinä Kansallisteatterissa sitä minusta ainakin on.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Minun kohdallani kyse on täysin selvästä ja todistettavasta syrjinnästä, asia vain on äärimmäisen monimutkainen. Minulla on kuitenkin tulossa asiasta kirja, jossa valotan yksityiskohtaisemmin asioita. Yli 200 A-4 sivua on jo kirjoitettu ja kohta se alkaa olla valmis. Ajattelin vielä kesän ajan hioa ja viimeistellä kirjaa ja tarjota sitä sen jälkeen julkaistavaksi.

Mutta toiminta minua kohtaan on ollut äärimmäisen törkeätä joidenkin virallisen taidekentän edustajien toimista. Se on ollut niin törkeätä että tulen lähettämään kirjani kaikille kansanedustajille ja pyydän heiltä täydellistä oikeuksieni palauttamista.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Linkitin tämän blogin eilen Helsingin Taiteilijaseuran Facebooksivuille ja nyt huomasin että linkki oli poistettu. Samoin sivuille oli tullut eräänlainen uhkailuviesti, joka aivan selvästi oli osoitettu minulle, vaikka olikin tehty yleisluoteisesti. Siinä uhattiin asiattomasti käyttäytyviä sivuilta poistamisella.

Huomasin myös että muuutama päivä sitten linkittämäni Sebastian Tynkkysen blogi oli poistettu linkityksineen.

http://sebastiantynkkynen.puheenvuoro.uusisuomi.fi...

Joten laitoin sivuille oman vastineeni tällaiseen toimintaan.

Huomasin että muutamia minun laittamiani linkkejä on poistettu näiltä Helsingin taiteilijaseuran sivuilta. Sebastian Tynkkysen ja minun Uuden Suomen sivuille tekemiin blogikirjoituksiin liittyviä linkkejä en ainakaan minä enää löytänyt palstalta, vaikka molempien blogien aiheet koskevat juuri taide- ja kulttuurialojen toimintoja ja käytäntöjä. Joten ilmeisesti tämä viesti onkin tarkoitettu juuri minulle, vaikka se on naamioitukin yleisluonteiseksi.

Vääriä mielipiteitä ei siis sallita, vain ne mielipiteet ja kirjoitukset jotka vahvistavat palstan ylläpitäjien omaa maailmankuvaa ovat sallittuja. Pienet ja ahtaat taiteilijapiirit ovat siis näin suvaitsemattomia omien mielipiteidensä vastaisille mielipiteille ja toisenlaiselle maailmankuvalle mitä oman pääkopan sisällä on. Taiteilija joka ei ole avoin vapaille mielipiteille ja ei havannoi ympäristöään todellisuuden mukaan, sitä että on olemassa erilailla ajattelevia ihmisiä, on henkisesti kuollut.

Tällä tavallako taiteilijat kuvittelevat ajavansa omia asioitaan, estäen erilaiset vapaat mielipiteet ja toisenlaisen maailmankuvan esittämisen? Kuvitellaanko kenties erilaisten mielipiteiden katoavan, kun näin tunnustuksellisesti vahvistetaan omaa maailmankuvaa ja estetään erilaisten ajatusten esille tuominen? Erilailla ajattelevat ihmiset pyritään siis lakaisemaan maton alle. Natsisaksassa poltettiin ensin kirjoja ja sen jälkeen ihmisiä ja onkohan minullakin syytä nyt odottaa kohta joutuvani ”roviolle poltettavaksi”, blogilinkityksenihän ovat jo ”poltettu roviolla”?

Ne piirit jotka itse väittävät eniten olevansa avoimia ja suvaitsevaisia, ovatkin osoittautuneet ahdasmielisiksi ja suvaitsemattomiksi, jos ei jaa samaa maailmankuvaa heidän kanssaan. Ja olen entistä enemmän sitä mieltä että tällaiset tunnustukselliset suljetut piirit tulisi välittömästi purkaa ja olisi nimenomaan koko taidealan ja taiteen etu, että taide- ja kulttuurialoilla toimisivat normaalit työelämän pelisäännnöt ja alan järjestöt olisivat avoimia, aivan kuten muillakin ammattialoilla. Nyt alat ovat määrättyjen sukujen, klaanien ja klikkien hallussa, joka on alojen vapaalle kehitykselle erittäin haitallista. Ja tulenkin entistä enemmän tekemään työtä sen eteen jotta alat vapautuisivat ja kehittyisivät nykyisistä alennustiloistaan ja nousisivat uuteen kukoistukseen.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Mukasuvaitsevaisuus on levinnyt taitelijoihin, vai sieltäkö se on lähtenytkin?

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Saattaa olla että mukasuvaitsevaisuus on ensin kerääntynyt ahtaisiin ja suljettuihin taiteilijapiireihin ja lähtenyt sieltä liikkeelle muuallekin yhteiskuntaan. Lahkot ja lohkot ylettyvät kohta yhteiskunnan kaikille osa-alueille. Siksi nämä tällaiset suljetut alat pitäisi avata kokonaan, koska nyt ne ovat jämähtäneet yhden taiteilijauskonnon tunnustuksellisiin vartijoihin.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #75

Taiteilijapiirit pyörii rahan perässä, vaikka taide ei ole rahaa.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #77

Tämä on todella erikoinen juttu ja missään tuskin kaksinaismoraali on erinomaisemmin nähtävissä kuin näiden taiteen virallisen kentän toimijoiden touhuissa. Juuri taiteilijat eniten puhuvat ettei raha ole se tärkein juttu ja silti he itse haluavat julkisia tukia koko ajan lisää omalle työlleen.

Ennen vaaleja taiteilijat esittivät vaalipaneeleissaan että taiteilija haluaa elää työllään ja sitten kun minä esimerkiksi otin esille sellaisia uudistuksia joiden avulla taiteilijat voisivat elää työllään, ne tyrmätäänkin kokonaan eikä niistä halutakaan keskustella lainkaan.

Taiteilijajärjestöt haluaisivat lisätä apurahoja ja muita taiteen julkisia tukia, jotka lisäävät vain byrokratiaa, vääristävät kilpailua ja ovat johtaneet keinotteluun ja korruptioon, samoin ne kohtelevat taiteilijoita eriarvoisesti ja syrjivästi. Ja taiteilijat siitä huolimatta kehtaavat puhua tasa-arvosta ja yhdenvertaisesta kohtelusta, vaikka ovat omille ammattialoilleen ajamassa aivan muuta.

Mielestäni tämä toiminta on mennyt liian pitkälle ja koko systeemi pitäisi laittaa uusiksi. Valtion pitäisi siis puhaltaa peli poikki ja luoda pelisäännöt uusiksi kokonaan. Samoin valtion tulisi vaatia taiteilijajärjestöiltä ehdotuksia siihen että taiteilijoille luotaisiin edellytykset pärjätä omalla työllään ja siten että edellytykset kohtelisivat taiteilijoita tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #78

Aikä törkeä kirje facebookissa, jossa kielletään omien näkövinkkeleiden esiin laittaminen. Ei siellä keskustelu mitenkään liian vilkasta ole ollut, joten tuollainen paimenkirje on käsittämätön tunteenpurkaus.

Sehän on suljettu piiri johon pitää anoa itsensä sisään, joten ei siellä yleisöä ole, vaan jäseniä. Ei voi silloin laittaa yleisluontoisesti, että "yleisön pyynnöstä"!

Moderointi syyllistyi huhujen perässä juoksemiseen, kun kirjoitti tuollaisen ukaasin.

En viitsi enää sinne mennä, minukin kommentini sai ilkeämielisen vastaanoton. Näyttää siltä, että hiostus kohdistuu sinuun ja sinuna tykkääviin piireihin.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #79

Juuri näin Ari, tuo Helsingin taiteilijaseuran Facebooksivuilla oleva paimenkirje on todella vertaansa vailla. Ei siellä todellakaan mitään yleisöä ole, vaan jokainen on ryhmän jäsen ja ryhmässä kielletään avoimet ja vapaat mielipiteet ja uhkaillaan ryhmästä erottämisella jos niitä vapaita ja avoimia mielipiteitä sivuille kehtaa kirjoittaa.

Hiostus kohdistuu juuri minuun ja niihin jotka kehtaavat suositella kirjoituksiani tai kommenttejani. Aikamoista toimintaa piireiltä jotka väittävät olevansa taiteilijoita, sanan- ja ilmaisuvapauden puolustajia ja suvaitsevaisia.

Tuolla toiminnallaan he loppupelissä eivät aja omia asioitaan, vaan saavat entistä enemmän vastusta itselleen.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Sivut on tarkoitettu kaikkia taiteilijoita hyödyttävän ja tukevan seuran oman infon jakamiseen, näyttelyiden mainostamiseen ja tilaisuuksista tiedottamiseen.

Eikö oman tulevaisuuden miettiminen ole juuri hyödyttävää toimintaa.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Valehtelevat niin että korvat heiluvat, koska minähän juuri kirjoittelen asioista jotka ajaisivat sellaisia uudistuksia jotka hyödyttäisivät koko taidealaa tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti. Kun taas taiteilijajärjestöt ajavat vain pienten elitistitaiteilijoiden asioita ja sellaisia asioita jotka syrjivät ja kohtelevat taiteilijoita eriiarvoisesti.

Siksi he kokevatkin minut uhkaksi, koska uskallan sanoa asiat suoraan ja selvästi, samoin kuin ammattitaitoni takia joka ylittää kyseisten sisäsiittoisten vastaavat taidot mennen tullen. Tietävät että avoimessa kilpailussa niin teosten kuin mielipiteidenkin suhteen jäävät kakkosiksi ja sehän se kauhistuttaa, että totuus taidealasta ja siellä toimivien surkeudesta paljastuu.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Palindromi:

Taidemussut aneli lettusi kausi, Kalliokuusi Satu ukaasin ulostit - soluni saa kuutasi. Suukoilla kisua kisutteli Lena. (Tussumediat)

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Kiitos Markku kirjoituksestas. :D

Mietin juuri kirjoittaa ajatuksia tulevan hallituksen kulttuuriministeristä, ja hänen vastuusta taiteelle myönnettävästä avuista.

Eli nyt meillä on mahdollisuus tuhota tämä järjetön järjestelmä..

Sinun taidettas kun oon kassonu, se on silti taidetta joka vaatii muutakin kuin aamuisin heräämistä ja kaffin juontia.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Juuri näin Tapani, taide- ja kulttuurialat tarvitsisivat perusteellisen muutoksen alojen käytäntöihin ja ilman muuta juuri kulttuuriministerin olisi syytä aloittaa muutokset aloilla. Nykyinen pelleily jossa apurahat jaetaan lastentason taiteelle pienissä suljetuissa sisäpiireissä on tullut tiensä päähän.

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset